De când a început valul schimbărilor vechilor cu noii oameni numiți cu sprijin politic, toate societățile de stat au intrat în fibrilație. Puține dintre ele, însă, stau bine din punct de vedere al cifrelor. Puține dintre ele, probabil, vor sta bine din punct de vedere al cifrelor. Pentru că în România încă funcționează în paralel – și justificat! – denumirile director și manager.

În halul în care sunt multe dintre companiile în care statul este proprietar, nu de directori este nevoie, ci de manageri. Dar managementul este o știință care nu se-nvață peste noapte, pe când directorii sunt numiți fără a avea cunoștințe de management. Mă uit siderată cât de mare este neștiința unora: reziliază din vorbe contracte peste noapte, fapt ce mă face să cred că în viața vieților lor n-au avut de-a face cu un contract comercial. Habar n-au ce trebuie să cuprindă, habar n-au că nu poți trimite o notificare pentru neplata la timp a unei facturi (pentru o întârziere de 5 zile), prin care să reziliezi un contract, dacă nu ai o clauză specială/pact comisoriu în contract în care să se specifice fix lucrul ăsta, că se reziliază contractul, căci, în practică, întârzierea unei plăți are ca urmare fix aplicarea de penalități! Să nu știi tu, director asistat de un jurist (la fel de politruc!) că notificarea trebuie trimisă prin poștă și cu confirmare de primire pentru că altfel nu constituie probă! – și să ieși în conferință de presă la 3 ore după ce-ai trimis notificarea care nici n-a avut timp să ajungă la destinatar! Să nu știi tu, director, că și dacă invoci excepția de neexecutare a acordului-cadru, odată ce partenerul din contract îți plătește factura, se revine la situația anterioară neplății la timp și contractul curge în continuare, și că e în interesul tău să nu fii marțial și interzicător, pentru a nu cădea în penibil?

Mă întreb câți directori de-ăștia de la stat știu să citească niște rapoarte financiare sau au ținut în mână, o dată-n viață, o balanță sau un bilanț contabil. Câți dintre ei știu cum se face o evaluare de personal, câți știu să deseneze o organigramă funcțională, câți știu că există și muncă normată sau cum arată normele, cum se calculează gradul de încărcare pentru un angajat/salariat, cum se stabilesc obiectivele sau cum se face un business plan, câți nu confundă marketingul cu vânzările, cu PR-ul și comunicarea sau au habar despre resurse umane… Și câți cunosc piața în care evoluează… Câți fac diferența dintre a administra și a semna…

Mi-e teamă că mulți directori habar n-au despre oricare dintre aceste lucruri. Ei știu, în schimb, cel mai bine unde este telecomanda de la aerul condiționat, știu care este butonul de pe telefon pentru a o apela pe secretară, știu cu care stilou semnătura iese mai artistic și știu să evalueze cât de confortabil este un scaun.

În timp ce un manager gestionează resursele (oameni, bani, mijloace, timp), un director își gestionează relațiile, imaginea și banii personali.

 

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.