N-am urmărit dezbaterile despre bacalaureat. Am aflat abia ieri că s-ar fi montat camere video în sălile de examen. Și că ar fi diferențe între rezultatele școlilor cu și ale celor fără așa ceva. Dar am încercat să fiu rațională. Să văd în ce mod au avut impact. Care a fost rolul lor. E posibil să nu știu toate detaliile, să-mi fi scăpat, poate, informații. Sau să greșesc. Mă corectați voi dacă știți mai mult.
Înțeleg că aceste camere montate în unele școli funcționează în sistem închis. Mi-e cunoscută procedura, am avut la job așa ceva. Deci camerele sunt montate în clase, probabil câte una în fiecare sală de curs. Nu știu care e unghiul din care captează imaginile. Bănuiesc că unul general/frontal/generos, care să surprindă toți elevii așezați în bănci. Să presupunem că sunt minim 10-15 camere de-astea într-o școală organizatoare de bacalaureat, căci e nevoie de un număr minim de elevi pentru a organiza bacul și, în plus, nu stau câte doi în bancă, ci câte unul și cu spații între ei. Imaginile captate de camere se adună într-un calculator central, care are ecranul ”spart” în bucăți. În 10-15 sau câte săli sunt pline cu elevi. Imaginile alea așa, la grămadă, sunt mici, căci ocupă o bucățică de ecran. În fața ecranului, teoretic, trebuie să fie cineva care să urmărească ce se întâmplă. Un om vigilent, care să aibă atenție distributivă, să vadă în ce pătrățică se întâmplă ceva și să facă un click pe pătratul identificat, pentru zoom, să poată vedea în detaliu. Teoretic, absolut toate imaginile captate (toată transmisia live din timpul examenului) trebuie să fie stocate/arhivate pentru a constitui probă în caz că se constată frauda din partea unui elev. Deja avem niște întrebări: 1. cine a supravegheat ecranul în fiecare școală? și 2. a existat un sistem de arhivare pentru imaginile captate în fiecare școală? Mi-e teamă că pentru ambele întrebări avem răspunsuri dubitative. Să trecem peste, cum spunea Vântu…
Profesorii supraveghetori și elevii examinați știau că sunt monitorizați de camerele instalate în sălile de clasă. Deci, teoretic, devin mai riguroși. Profesorii (în general, necunoscători în ale tehnicii) – s-au simțit cu o privire a Fratelui cel Mare în ceafă, deci au fost intransigenți la orice mișcare a celor din bănci, elevii – mai puțin dispuși, din cauza fricii, să scoată copiuțe, să vorbească cu colegii etc. Până acum constat doar un efect psihologic al supravegherii: atât asupra profesorilor, cât și asupra copiilor. Probabil, sub această presiune psihică, unii elevi au fost prinși copiind și au fost dați afară din sală de către profesorii care-i supravegheau. Dar nu știu dacă la ușa vreunei săli de examen a apărut un cineva extern care să vină și să spună: elevul Dima din banca a patra, răndul de la geam, ai copiat, te rog să părăsești sala, căci avem dovada captată de camere și arhivată! Pentru asta ar fi trebuit ca omul care supraveghea monitorul central să sesizeze comisia de organizare a bacalaureatului și să fie niște procese verbale scrise, care să fie însoțite de vreun cd/DVD cu imaginile doveditoare.
Nu în ultimul rând, m-aș întreba în câte dintre școlile în care s-a organizat bacul existau deja sistemele astea video și în câte s-au montat acum, special pentru bacalaureat? Și ce firme le-au vândut/montat? Și pe ce bani? Căci Funeriu spune că la toamnă e posibil să nu se mai folosească în toate școlile camerele video… Hmmm… Or fi fost montate temporar?

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.