În vânzări, când merge prost și produsul nu prea se vinde așa cum ți-ai planificat, de regulă, se intervine printr-un mecanism clasic. O promoție (o scădere a prețului) sau ceva de genul (un push), care să-i facă pe cumpărători să achiziționeze. Mă gândesc, din perspectiva asta, la două evenimente care au avut loc săptămâna asta (unul încă e-n desfășurare): nunta regală și beatificarea Papei. Pentru Marea Britanie și Italia/Vatican, chiar dacă investițiile în evenimente au fost mari (40 de milioane de lire sterline pentru nuntă, încă nu știu costurile pentru evenimentul celălalt. Update: Primăria Romei plătește 3,5 milioane euro pentru eveniment), industrii întregi primesc o injecție binefăcătoare zilele astea. Să le luăm pe rând.
Turismul: Este clar că hotelurile sunt pline. Prețul camerelor a fost mult mai mare decât în perioada obișnuită și bag mâna-n foc că gradul de ocupare a fost, măcar pentru câteva nopți, de sută la sută. Conex, transporturile au prosperat. Gândiți-vă numai câte bilete de avion s-au vândut, câte bilete la metrou, autobuz, transport în comun, câte curse au făcut taxiurile. La fel, oamenii ăștia trebuiau să mănânce, că n-au venit cu conservele în rucsac. Fie că mâncau la restaurant sau un hot-dog la colțul străzii, fie că beau bere sau apă plată. Câteva sute de mii de turiști mai mult decât în mod obișnuit generează încasări/venituri, nu glumă!
S-au vândut, de asemenea, materiale promoționale: căni, magneți de frigider, postere, stegulețe, tricouri și brichete (în cazul nunții), obiecte religioase și chiar și promoționale în cazul beatificării etc. Toate inscripționate cu evenimentul. Pentru oamenii de rând, astea sunt mărturiile că au participat la eveniment. Și s-au cumpărat cantități mari, pentru turiști și pentru cei de-acasă. Deh, trebuie să le ducă și lor un cadou! Vă dați seama că multe firme au prosperat în intervalul ăsta: producătorii, tipografiile, comercianții.
Dincolo de astea, datorită trasmisiilor tv la nivel global, s-au lansat două mesaje puternice: cel al monarhiei (care văd că a născut și la noi dezbateri și mulți aderenți: de ce să nu avem și noi monarhie? Ne-ar fi mai bine etc – dar fără să aud deocamdată vreun argument solid. Însă a devenit aspirațional) și cel al credinței. Aici, însă, mi-e teamă că religia nu va câștiga prea mulți aderenți practicanți și nici nu se vor converti mulți.
Cu toate astea, în plină criză globală, întreaga planetă parcă trăiește într-un film american cu happy end: mesaje pozitive concentrate (familia și valorile ei fundamentale, monarhia cu tradiție&valori, creștinismul&valorile lui). Bombardarea asta concentrată a creierelor noastre cu astfel de mesaje într-un interval atât de scurt probabil ne va rescrie în creiere codul sursă. După care chiar om deveni mai buni, mai drepți?

Later edit: Deci binele învinge. Happy end și în cazul Bin Laden. Plus gura de oxigen pentru dolarul american și, implicit, economia SUA.

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.