De câte ori ieșeam în larg, treceam prin port pe lângă bărci. Evident. Stratificarea bogăției în Monaco se vede cel mai bine acolo, în portul de yachturi. Pentru oamenii obișnuiți, o bărcuță modestă e de-a dreptul un vis de neatins. Câteva sute de mii de euro sunt o utopie pentru mulți dintre turiști. Bărci de câțiva metri, yachturi micuțe și veliere, bărci mai mari, de 14-16 metri. Zone speciale pentru diverse mărci de bărci/branduri (nici nu știu dacă este corect modul în care mă exprim, dar nu știu cum s-o fac altfel). Bărci/yachturi parcate la chei, fiecare la locul ei stabil, unde au tot ce le trebuie: alimentare, mentenanță, pregătire pentru plecare în larg. O altfel de lume, pe care turiștii obișnuiți nici măcar nu o intuiesc. Maximul de interacțiune pe care îl au cu lumea asta este să pozeze de la distanță portul, yachturile, golful… Cum spuneam, Dumnezeu are mereu grijă de mine și îmi dă mai mult decât pot visa.

Concediul meu a fost în mică parte pe șosele și în mare parte pe apă. Distanțele sunt acoperite mult mai plăcut cu barca decât cu mașina, la volan. Cum se vede coasta (Coasta de Azur) de pe apă nu are termen de comparație în gândirea comună. Ei, bine, tot ieșind în larg (se iese încet, discret, aproape pe vârfuri, pentru a nu face zgomot și valuri), treceam pe lângă niște yachturi mari, albe. Unul dintre ele, inscripționat cu litere aurii. LADY MOURA. Sincer, făcând analogie între oameni și vasele din port, silueta albă, impunătoare, chiar arăta distincție. E singurul nume de vas pe care l-am reținut, deși erau multe altele mari și impresionante.

Ajunsă acasă, am căutat yachtul ăsta pe net, să văd care e povestea vieții lui. Ei, bine, nu mică mi-a fost mirarea să aflu că are deja 20 de ani (o viață!) și până acum vreo 2 ani (parcă) a fost cel mai scump yacht din lume: 210 milioane, deși nu cel mai lung, ci al 11-lea, având 105 metri lungime. Pentru bărci/yachturi e importantă lungimea. Spre exemplu, 2 metri în plus poate însemna o diferență chiar și de câteva milioane! 4 ani a muncit echipa arhitectului italian Luigi Sturchio la construcția acestui vas. Mai multe despre dotări și istoric aflați aici.

Proprietarul yachtului este Nasser Al-Rashid (1939), un om de afaceri (Rashid Engeneering), miliardar  și consilier al familiei regale saudite care, la vremea când a comandat vasul lansat la apă în 1990, era căsătorit cu Mouna Ayoub, de care s-a despărțit spre sfârșitul anilor 90, recăsătorindu-se cu o belgiancă.

Mouna Ayoub și-a cumpărat în 1997 un alt yacht, Phocea, de la Bernand Tapie, pe care a dat 17 milioane de dolari. Pentru asta, și-a vândut un diamant din colecția proprie: Mouna, de 112 carate (22.4 grame), acesta fiind unul dintre cele mai mari diamante galbene din lume.

De 20 de ani, Nasser și familia lui (în vechea și noua componență) locuiesc pe Lady Moura. Toată vara yachtul stă la Monaco, de toamna până primăvara coboară în apele mai calde ale Mediteranei, la Palma de Mallorca. Turiștii de pe Coasta de Azur îl mai văd, din când în când, în larg, la Cannes, în zona celor două insule de vis-a-vis de stațiune. Mai vin oamenii să mănânce la unul din restaurantele ascunse aici, pe insulă, și inaccesibile privitorilor de pe mal, sau mai merg costier spre Saint Tropez… Pentru obișnuiții acestei zone, Lady Moura este o legendă. Distinsă, impunătoare, o lady adevărată, plutește cu eleganță pe valuri, atrăgând toate privirile de pe Coastă. Iar când pleacă toamna și reapare primăvara în port, la Monaco, evenimentul este marcat ca subiectul zilei în presa locală.

E aproape toamnă. În curând, Lady Moura va pleca din nou, lăsând un gol în viața celor de pe Coastă. Deși am stat puțin acolo, în sufletul meu, m-am atașat de Moura. Cu nostalgie, aproape că trăiesc golul lăsat de plecarea ei, chiar dacă eu sunt cea care a plecat deja. Prezența în port a yachtului ăstuia face parte din peisajul normal. Câtă vreme e acolo, înseamnă că totul e ok, că viața merge înainte, zilele sunt calme și senine. Că nu se poate întâmpla nimic rău. Ca o stare de echilibru. Așa mi s-a părut mie… Reper de stabilitate…

Oare s-o mai întoarce? Oare mă voi mai întoarce vreodată? O s-o mai văd cândva? Doar Dumnezeu știe…

\"\"

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.